Vanmorgen had ik een tandenpoets-leermoment met mijn zoon. Hij had een ochtendhumeur en helemáál geen zin om mee te doen met aankleden en tandenpoetsen. Dit is een strijd die we al vele keren hebben gehad en ik had er geen zin in. Ik begon me geïrriteerd en gestressd te voelen. Toen kwam er ineens een idee bij me op:
Ik noem allerlei dingen op die hij heeft waar ik zo van hou
“Ik hou van je neus, je lippen, je tong (hij stak meteen zijn tong uit), je tien vingers (hij begon zijn vingers te tellen om te checken of het er inderdaad nog 10 waren), …” enz.
Hij vond dit spelletje geweldig en was meteen helemaal vergeten dat hij chagrijnig was!
Je kan deze les toepassen op allerlei situaties waarin je je gestressd voelt. Bij oudere kinderen kan je bijvoorbeeld gewoon beginnen over een situatie die jullie samen meemaakten die je zo leuk vond. En kijken hoe je kind daarop reageert. Het kan zijn dat hij of zij er geen zin in heeft. Dan kan je voor jezelf even de goede zender opzetten en voor jezelf dingen opnoemen die je kind heeft waar je zo van houdt. Het klinkt misschien stom en op dat moment heb je er misschien geen zin in. Dat heb ik ook weleens. Maar dan doe ik het toch en het werkt elke keer. Dan voel ik me weer zo dankbaar dat ik uberhaupt kinderen heb, dat ik moeder ben, voor al die momenten samen.